ФРАНКЕНЩАЙН от Ани Васева и Боян Манчев в Театрална работилница „Сфумато”
На 27 ноември от 19:00 часа в Театрална работилница „Сфумато” ще се играе представлението „Франкенщайн”.
„Франкенщайн” е пиеса от Ани Васева и Боян Манчев, които от години практикуват сложното занимание на съвместната драматургична работа между режисьор и философ. Текстът развива мотиви от романа на Мери Шели, като открива връзки с нейния живот и лудостите от епохата на Романтизма, с древногръцки митове, с множество философски и литературни текстове – от мита за Пандора до „Метеорите” на Мишел Турние.
Пиесата е по-близка не до сюжета на готическия роман, а до популярната и любопитна история, свързана със самото му създаване. С фантазиите и кошмарите на Мери Шели, с истории за двойници, любовници и ледници, с разпадането на съществото на две половини и техния стремеж към ново сливане. „Франкенщайн” е най-мрачното и най-самовглъбеното представление на творческия екип на METHEOR.
Леонид Йовчев, Петър Генков и Галя Костадинова са актьорите, които изкусно изграждат макабреното сценично действие. През годините, в своето постоянното сътрудничество с тях и с драматурга, Ани Васева е формирала своя уникален сценичен език, за който са характерни виртуозност, въздействаща образност, сложна работа с езика, гласа и говора, телесна интензивност. И тук актьорското присъствие е на ръба на човешките възможности.
Става дума не просто за усилие да се прави откровено некомерсиален театър, а за сериозен опит да се концептуализира в самия процес на правенето му откровено философстващ върху съвременното човешко театър
Виолета Дечева, в-к „Култура”
Драмата на доктор Франкенщайн е, че предпочита злия гений пред добрия учен. „Франкенщайн" на Ани Васева и Боян Манчев е виртуозен и като всеки виртуоз би могъл да се изкуши от злия гений. Вместо това той избира да дарява знанието си. И макар да е екстремен, никога не забравя да погледне зрителя в очите.”
Демиан Рокосовски, Stand.bg
Грешката на Мери Шели е, че е смесила неистовия ексцес на желанието с машинарията на конфликта. След като създава чудовище, тя използва инструментариума на баналния конфликт, за да го заключи в клетката на просвещенска дидактична реторика. Но образите на нечовешкото я преследват и избиват през решетките: ледове, застинал свят, тъмнина, предел.
Ако логиката на конфликта е логика на отвореността, логиката на желанието е логика без изход, без отваряне в края, без катарзис. Няма възможност за крайно преобръщане, няма възможност за връщане в себе си: безкрайна прогресия, която, като безкрайна, е абсолютна затвореност. Затова чудовището ще продължи към предела на свършека.
Телата, движени от желанието, измислят чудовищни техники, в които се създават като непостижими нови тела, надскачат себе си, за да постигнат това невъзможно оттласкване.
Боян Манчев
Спектакълът е съвместна продукция на METHEOR и театрална работилница “Сфумато” и е осъществен с финансовата помощ на Министерство на културата в България и фондация „Етюд”.
Всички новини
„Франкенщайн” е пиеса от Ани Васева и Боян Манчев, които от години практикуват сложното занимание на съвместната драматургична работа между режисьор и философ. Текстът развива мотиви от романа на Мери Шели, като открива връзки с нейния живот и лудостите от епохата на Романтизма, с древногръцки митове, с множество философски и литературни текстове – от мита за Пандора до „Метеорите” на Мишел Турние.
Пиесата е по-близка не до сюжета на готическия роман, а до популярната и любопитна история, свързана със самото му създаване. С фантазиите и кошмарите на Мери Шели, с истории за двойници, любовници и ледници, с разпадането на съществото на две половини и техния стремеж към ново сливане. „Франкенщайн” е най-мрачното и най-самовглъбеното представление на творческия екип на METHEOR.
Леонид Йовчев, Петър Генков и Галя Костадинова са актьорите, които изкусно изграждат макабреното сценично действие. През годините, в своето постоянното сътрудничество с тях и с драматурга, Ани Васева е формирала своя уникален сценичен език, за който са характерни виртуозност, въздействаща образност, сложна работа с езика, гласа и говора, телесна интензивност. И тук актьорското присъствие е на ръба на човешките възможности.
Става дума не просто за усилие да се прави откровено некомерсиален театър, а за сериозен опит да се концептуализира в самия процес на правенето му откровено философстващ върху съвременното човешко театър
Виолета Дечева, в-к „Култура”
Драмата на доктор Франкенщайн е, че предпочита злия гений пред добрия учен. „Франкенщайн" на Ани Васева и Боян Манчев е виртуозен и като всеки виртуоз би могъл да се изкуши от злия гений. Вместо това той избира да дарява знанието си. И макар да е екстремен, никога не забравя да погледне зрителя в очите.”
Демиан Рокосовски, Stand.bg
Грешката на Мери Шели е, че е смесила неистовия ексцес на желанието с машинарията на конфликта. След като създава чудовище, тя използва инструментариума на баналния конфликт, за да го заключи в клетката на просвещенска дидактична реторика. Но образите на нечовешкото я преследват и избиват през решетките: ледове, застинал свят, тъмнина, предел.
Ако логиката на конфликта е логика на отвореността, логиката на желанието е логика без изход, без отваряне в края, без катарзис. Няма възможност за крайно преобръщане, няма възможност за връщане в себе си: безкрайна прогресия, която, като безкрайна, е абсолютна затвореност. Затова чудовището ще продължи към предела на свършека.
Телата, движени от желанието, измислят чудовищни техники, в които се създават като непостижими нови тела, надскачат себе си, за да постигнат това невъзможно оттласкване.
Боян Манчев
- Текст Ани Васева, Боян Манчев
- Режисьор Ани Васева
- Драматург Боян Манчев
- Критик Моника Вакарелова
- Художник Аглика Терзиева
- Автор на костюмите Майтия Цибулка
- Графично оформление Георги Шаров
Спектакълът е съвместна продукция на METHEOR и театрална работилница “Сфумато” и е осъществен с финансовата помощ на Министерство на културата в България и фондация „Етюд”.