""Сфумато" залага на най-младите за новата си програма по Достоевски - "Изгонването на бесовете"
Сряда, 22 Ноември 2017, 10:44
Театралната работилница "Сфумато" залага на най-младите за новата си програма по Достоевски - "Изгонването на бесовете". След премиерата снощи на "Идиот" под режисурата на Маргарита Младенова тази вечер е първата среща на публиката с "Бесове" на Иван Добчев.
"Момчетата са трети-четвърти курс, момичетата - току-що завършили. Поехме риска, защото "Сфумато" е и школа", коментира пред репортери Маргарита Младенова. По думите й, способността да навлезеш в идеите на Достоевски като мислител е тест, отговор на въпроса какво има да прави театърът днес, когато всички ценности са сведени до привидности.
Замисълът е не да играеш, а да навлезеш в света на автора. Никакъв опит не ти помага за това при Достоевски - той взривява всички представи. С младите искаме да извървим на чисто целия път към Достоевски, към невъзможния поглед към човека като свят в света, казва режисьорката.
Жестът на състрадание като единствен път, по-скоро опит, за спасяване на човешкото - с риск да станеш обект на присмех, да бъдеш обявен за "идиот", отритнат, и надеждата друг да повтори този жест, после трети и т.н., въпреки "провала" на предишните, е смисълът на спектакъла на Маргарита Младенова, по собствените й думи.
Между известните актьори в екипа са Радина Кърджилова - Настася Филиповна, и Албена Георгиева - Генералшата, в "Идиот", Тодор Близнаков - Тихон, Йордан Ръсин - Кирилов, Николай Върбанов - Федка Каторжника, Васил Дуев - Лебядкин, Христина Караиванова - Лебядкина, в "Бесове".
Съвсем млади са и художниците - Борис Далчев и Михаела Добрева. Музиката е на "композитора на "Сфумато" Асен Аврамов.
За княз Мишкин Маргарита Младенова е избрала Александър Тонев. Иван Добчев е поверил ролята на Ставрогин на свой бивш студент, завършил режисура - Борис Кръстев.
Добчев е изградил спектакъла си около непубликуваната глава "Тихон". Тя е твърде греховна /става дума за прелюбодеяние с 14-годишно момиченце/, твърде гнусна и ехидно гробовна и точно в това е патосът на Ставрогин - да бръкнеш в най-сакралното, "да убиеш Бога", както казва самото момиченце, да Го предизвикаш и тогава, навярно, да изпаднеш в Него - "през пропастите, към звездите", коментира режисьорът.
По думите му, бесовете са много страшни и са вътре в нас - да си даваме сметка за това напомня диптихът "Изгонването на бесовете".
След първата програма по Достоевски през 2002 г. "Долината на смъртната сянка" - със спектаклите "Альоша" и "Иван", "Сфумато" се връща към автора заради пълния срив на ценностите, довел ни до пустинята на всепозволеността и консуматорството, обясняват Младенова и Добчев.
Всички новини
"Момчетата са трети-четвърти курс, момичетата - току-що завършили. Поехме риска, защото "Сфумато" е и школа", коментира пред репортери Маргарита Младенова. По думите й, способността да навлезеш в идеите на Достоевски като мислител е тест, отговор на въпроса какво има да прави театърът днес, когато всички ценности са сведени до привидности.
Замисълът е не да играеш, а да навлезеш в света на автора. Никакъв опит не ти помага за това при Достоевски - той взривява всички представи. С младите искаме да извървим на чисто целия път към Достоевски, към невъзможния поглед към човека като свят в света, казва режисьорката.
Жестът на състрадание като единствен път, по-скоро опит, за спасяване на човешкото - с риск да станеш обект на присмех, да бъдеш обявен за "идиот", отритнат, и надеждата друг да повтори този жест, после трети и т.н., въпреки "провала" на предишните, е смисълът на спектакъла на Маргарита Младенова, по собствените й думи.
Между известните актьори в екипа са Радина Кърджилова - Настася Филиповна, и Албена Георгиева - Генералшата, в "Идиот", Тодор Близнаков - Тихон, Йордан Ръсин - Кирилов, Николай Върбанов - Федка Каторжника, Васил Дуев - Лебядкин, Христина Караиванова - Лебядкина, в "Бесове".
Съвсем млади са и художниците - Борис Далчев и Михаела Добрева. Музиката е на "композитора на "Сфумато" Асен Аврамов.
За княз Мишкин Маргарита Младенова е избрала Александър Тонев. Иван Добчев е поверил ролята на Ставрогин на свой бивш студент, завършил режисура - Борис Кръстев.
Добчев е изградил спектакъла си около непубликуваната глава "Тихон". Тя е твърде греховна /става дума за прелюбодеяние с 14-годишно момиченце/, твърде гнусна и ехидно гробовна и точно в това е патосът на Ставрогин - да бръкнеш в най-сакралното, "да убиеш Бога", както казва самото момиченце, да Го предизвикаш и тогава, навярно, да изпаднеш в Него - "през пропастите, към звездите", коментира режисьорът.
По думите му, бесовете са много страшни и са вътре в нас - да си даваме сметка за това напомня диптихът "Изгонването на бесовете".
След първата програма по Достоевски през 2002 г. "Долината на смъртната сянка" - със спектаклите "Альоша" и "Иван", "Сфумато" се връща към автора заради пълния срив на ценностите, довел ни до пустинята на всепозволеността и консуматорството, обясняват Младенова и Добчев.